zaterdag 25 februari 2012

Chronisch ziek

Soms merk ik opeens zo heel erg dat ik chronisch ziek ben. Niet alleen als ik huil van de pijn, of verkrampt op de bank lig. Maar juist op die momenten dat alles fijn zou kunnen zijn. Het bank-en-vloer-koop-avontuur heeft me zo verschrikkelijk veel gekost. Ziek van moeheid stortte ik die avond in mijn bed. De volgende dag kozen we een kast uit. Weer winkel in, winkel uit. Na elke winkel even stilstaan en voelen. Kan ik er nog één in? Red ik dat? En dan red ik dat.

Tot ik die winkel uitkom en merk dat het teveel was. Tot ik in de auto pijn in mijn hele lijf heb omdat ik teveel heb gedaan. Tot ik ga snauwen tegen mijn lief zonder enkele reden. Tot ik mijn bed niet uit kan komen de volgende dag.

Sinds een paar maanden ga ik regelmatig naar een osteopaat. Sindsdien zijn er heel af en toe dagen zonder pijn. Regelmatig zijn er dagen met weinig pijn. Maar nu realiseer ik me dat mijn ziekzijn niet alleen die pijn is. Dat is een groot gedeelte, een belangrijke reden van mijn moeheid en machteloosheid. Maar ook zonder pijn werkt mijn lijf niet goed. Ook zonder pijn heb ik weinig energie en kan ik me lastig concentreren.
En dan realiseer ik me dat dit blijft, misschien wel altijd. Zelfs als ik niet teveel heb gedaan, zelfs als ik geen pijn heb, zullen er dagen zijn waarop ik mijn bed niet uit kan komen.

En dan merk ik opeens zo heel erg dat ik chronisch ziek ben.

4 opmerkingen:

  1. Dat zullen wel de meest lastige dagen zijn om door te komen... Maar het is zo knap van je dat je ondanks alles toch gewoon doorgaat. Echt, zoals ik al eerder heb gezegt, petje af voor je meis, want menig een had de handdoek al lang en beed in de ring gegooit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik vind het zo lief dat je dat blijft zeggen. Moet ik af en toe horen! Dank je wel.

      Verwijderen
  2. Mosterd na de maaltijd, maar toch: gelukkig ben je ook chronisch leuk, chronisch liefdevol, chronisch slim, sociaal en een chronische doorzetter. Alleen al deze 5 (en er zijn nog veel meer +punten in de categorie chronisch) wegen op tegen dat nare (understatement) ziekzijn en maken het toch zeker de moeite waard door te gaan. En dat doe je, supergoed!

    BeantwoordenVerwijderen