maandag 29 april 2013

Bewuster en banger

Mrs T. zei het heel treffend in haar reactie: de dood van Andreas heeft mij bewuster gemaakt. Maar ook banger. Bewust van het feit dat elke dag de laatste kan zijn, hoe gezond je ook bent (lijkt). Bang dat het leven van mijn lief opeens ophoudt, hoe gezond hij ook is (lijkt..). De eerste keer dat ik merkte dat ik bang was dat hij dood zou gaan was op Koninginnedag 2009. Hij werkte in Apeldoorn toen. Niet zo gek dat ik toen zo bang was natuurlijk, maar dat bange bleef. Als hij 's nachts na 14 uur werken naar huis moest rijden. Als hij in de bergen aan het werk was. Als ik niks van hem hoorde.

Hij weet dat. En hij houdt daar rekening mee. Mijn lieve lief stuurt me minstens een berichtje per dag, of laat me van te voren weten dat dat echt niet kan, als hij in het buitenland is. Mijn lieve lief laat me weten wanneer hij onderweg is, zodat ik weet wanneer ik hem thuis kan verwachten. Mijn lieve lief geeft me zijn rooster en zijn vluchtnummer, zodat ik precies weet waar hij is. Mijn lieve lief kust me altijd gedag als hij weggaat. Al gaat hij een boodschap doen. Al is het 4 uur 's ochtends als hij vertrekt.

Langzaam wordt het minder hoor. Ik maak me minder zorgen. Ik kan beter relativeren, raak niet in paniek als ik niks van hem hoor. Mijn lieve lief zegt dat we altijd samen blijven, terwijl hij vroeger altijd zei dat je dat nooit kunt weten. Ik weet dat je dat nooit kunt weten. Hij weet dat ik dat weet. En toch belooft hij me dat we altijd samen blijven.

Morgen werkt hij voor het eerst sinds 2009 weer op Koninginnedag. Laat er alsjeblieft niemand iets in zijn hoofd halen. Want hij moet altijd bij me blijven en me gedag kussen.

4 opmerkingen:

  1. Ach wat een mooi logje en wat snap ik je goed. Ik ben het gelukkigst als we alle vier gewoon boven in ons bed liggen. Veilig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tot nu toe is het gelukkig nog steeds rustig in Nederland. Komt vast goed vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken het wel. Ik heb jaren dromen gehad dat zowel mijn zoon als manlief dood gingen. Dat heb ik jaren met me meegedragen en nu heb ik hetzelfde als hij wat later thuis is, of naar een ander deel van het land moet. Ik denk dat het nooit helemaal over gaat, maar je kan er wel mee leren leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach... wat herkenbaar. Niet door (gevaarlijk)werk, maar door chronische ziekte... zie ons niet samen oud worden in gedachten terwijl het niet eens levensbedreigend is wat G mankeert...

    BeantwoordenVerwijderen