maandag 18 december 2006

Vroeger

'Ik ben hier een keer midden in de nacht geweest,' zeg ik als we de begraafplaats af rijden. 'Met vriendinnen. Het was heel bijzonder.'  'Ik ben hier vroeger ook wel eens geweest, midden in de nacht. Met de hond,'  antwoordt mijn oma.  Ik denk:  vroeger? Waarom zou ze hier heen zijn gegaan dan? Ik denk: misschien bedoelt ze vorig jaar. Ik durf het niet te vragen. Omdat vroeger voor mij lang geleden is. Omdat ik denk dat het dat ook voor haar is. Vroeger, toen alles nog gewoon was. Terwijl vroeger natuurlijk alleen maar 'eerder in de tijd' betekent.

Vandaag, achtentwintig jaar geleden, is Andreas geboren. Vreemd dat tijd gewoon door gaat. Vreemd dat alles gewoon door gaat. Maar eigenlijk niet natuurlijk. Van leven ga je dood. Maar de dood heeft zo'n ontzettende impact op de levenden, dat alles na de dood vreemd lijkt. Dat is mijn ervaring, tenminste.

Niets is meer hetzelfde. Niets zal meer hetzelfde zijn. Ooit. Wie had dat gedacht, vroeger.

3 opmerkingen:

  1. Fijne kerstdagen en een gelukkig 2007.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zet me aan het denken met je woorden. Want tja, wie had dat gedacht, vroeger. Ik had veel niet gedacht, vroeger. Gelukkig maar, je kan namelijk nog zo genieten in de onschuld van het niet weten. Denk ik dan.

    BeantwoordenVerwijderen