vrijdag 2 november 2012

Drie jaar

Deze maand ben ik drie jaar ziek. Ik weet de precieze datum niet, en dat hoef ik ook niet te weten.

Ik ben drie jaar ziek, en het went maar niet.

Laatst las ik bij iemand op een log dat iedereen zijn eigen shit heeft, en dat sommige shit erger lijkt (of is) dan die van anderen. Maar je zit zelf met je eigen shit, daar heb je hoe dan ook het meest last van. Dus zelfs al valt mijn hoop shit mee, ik moet hem wel zelf opruimen (op het log stond het trouwens niet omschreven als shit, maar daar kwam het wel op neer ;)).

Ik blijf uitproberen, grenzen verleggen, huilbuien krijgen omdat het allemaal anders moet dan ik wil. Dus moet ik willen wat er kan, maar dat blijft lastig. En omdat mijn lichamelijke staat per dag nogal kan verschillen, kan ik soms ook niet wat ik gister wel kon, maar volgende week lukt misschien het dubbele. En dat went maar niet.

Misschien wil ik dat ook wel niet. Stiekem wil ik misschien nog steeds een gezond lijf.

4 opmerkingen:

  1. Lieve Adinda,
    Ook ik ben ongeveer drie jaar ziek. En omgaan met je zieke lijf, het bijstellen van je plannen (naar beneden meestal) blijft moeilijk. Het gaat met ups en downs, soms denk je dat je een heel eind bent om vervolgens weer in een diepe put te belanden. Ik denk niet dat dat ooit went.
    Knuffel, en hou je taai.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap het. En natuurlijk wil je een gezond lijf, je bent ook veel te jong om al zo te tobben. Accepteren dat het zo is en een onzekere toekomst voor je zien moet dan wel heel moeilijk zijn. Sterkte hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een gezond lijf wil ik ook voor jou en (niet zo stiekem) hoop ik daar ook nog steeds op. Maar alleen jij kan luisteren naar je eigen lichaam en weet wat wel en niet kan. Ook al voelt het niet zo, je blijft baas over dat eigen lijf en vooral over je eigen hoofd. Dus al wen je niet aan het wel of niet kunnen waar maken van al je plannen wanneer jij wil, ik weet zeker dat dat hoofd van jou sterk genoeg is om daar mee om te gaan. En ik blijf dat gezonde lijf wensen voor je, daar ben ik immers je vriendinnetje voor ;). Ook blijf ik je kracht bewonderen en weet ik zeker dat het goed komt (zo niet, dan toch).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Adinda,

    Ik ben nu al 3,5 jaar ziek. En ben het helemaal eens met je post. Grenzen verleggen en kijken wat je wel en niet kunt. De ene dag kun je veel, de andere dag bijna niets. Het is aanpassen. Maar je komt er wel!
    Succes meid!

    Groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen