woensdag 26 juni 2013

Medische molen

Ondertussen maalt de medische molen gestaag verder. Gisteren ben ik bij een reumatoloog geweest. Zij sloot ontstoken gewrichten uit, maar constateerde wel hypermobiliteit, overspannen spieren en pijnlijke pezen. Sowieso, vertelde ze me, moet ik vanwege het feit dat mijn gewrichten het liefst alle kanten op schieten mijn spieren sterker maken. Dat houdt niet in dat ik nu een tijdje fanatiek moet gaan sporten (wat ik trouwens niet eens zou kunnen) maar wel dat ik de rest van mijn leven regelmatig moet sporten. Ik kan dat dus maar beter snel leuk gaan vinden!

Bovendien vertoon ik veel symptomen van fibromyalgie, maar ook van CVS en van het syndroom van Sjögren. Dat laatste wordt nu verder onderzocht middels een bloedonderzoek waar ik volgende week de uitslag van krijg. Mocht dat het niet zijn dan word ik doorverwezen naar een reumaverpleegkundige, die dan een behandelplan voor fibromyalgie met me zal bespreken. De indruk die de reumatoloog gaf was als volgt: ik kan je klachten wel een naam geven, maar 'what's in a name'. Belangrijk is dat de klachten er zijn en dat we gaan proberen dat op te lossen.

Wat een verademing was dat, na alle artsen die constateerden dat ik pijn had 'maar eh tja, we zien niks dat het veroorzaakt, dus succes ermee'. Ja er is pijn. En misschien is er vermoeidheid door die pijn, of is de vermoeidheid op zich een symptoom. Misschien zijn er spierklachten door de stress die mijn buik heeft veroorzaakt, misschien zijn beide symptomen.

Waar het om gaat is dat ik niet kan leven zoals ik zou willen leven, en ondertussen stel ik echt niet veel eisen meer. Waar het om gaat is dat er een arts is die zelf ging nadenken aan de hand van mijn klachten, en dat ik het gevoel heb dat er nou eindelijk iets gaat gebeuren. Volgende week krijg ik de uitslag van het bloedonderzoek. Er is een Plan, er zijn weer Pijnstillers en ik voel me erkend.

8 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je een reumatoloog hebt gevonden die serieus meedenkt. Die je niet buiten schopt als er in het bloed niets wordt gevonden. Ze bestaan dus wel, die artsen. CVS en het syndroom van Sjögren, welcome to my family...Ik ben heel erg benieuwd. (Overigens is het syndroom van Sjögren niet vast te stellen door bloedonderzoek alleen. Daar komt veel meer bij kijken). Succes met alles.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat weet ik :) Bezinking was vorige keer hoog, dus neem aan als de waardes nu weer afwijkend zijn (en passend bij Sjögren) dat er dan verder wordt gekeken! Maar inderdaad, goud waard, zulke artsen..!

      Verwijderen
  2. Fijn dat je een arts hebt gevonden waar je je goed bij voelt en die je klachten serieus neemt. Vertrouwen is heel belangrijk. Hoop dat je snel beterschap hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erkenning is heel fijn. Ik hoop dat er iets uit gaat komen waar je iets mee kunt. Sterkte hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er wordt in ieder geval nagedacht over een plan, dat is heel positief. Hopen dat het ook gaat werken voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Halleluja, de goede dokters zijn de wereld nog niet uit. Ik hoop echt dat er iets uit het onderzoek komt en dat ze eindelijk eens echt wat voor je kunnen betekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is fijn zeg, een sticker is idd niet zo belangrijk, maar wel een arts die mee denkt en je klachten serieus neemt!

    BeantwoordenVerwijderen