maandag 30 april 2012

Koninginnedag

Ik heb eigenlijk niet zoveel met Koninginnedag. Nooit gehad ook. Ik heb er ook niets tegen, hartstikke fijn zo'n extra vrije dag. En ik heb ook niets tegen het Koningshuis. Ik voel zelfs een zekere affiniteit met de leden van de Koninklijke Familie. Maar met Koninginnedag heb ik niks. Ik houd niet van menigten. Ik ben niet goed in langs kleedjes lopen. Ik drink zelden. Mensen verbazen me elk jaar weer door weken van te voren al te weten wat ze gaan doen op (de nacht van) de 30ste april. En vrij te vragen op 1 mei, want dan moeten ze bijkomen. Ik vind het idioot dat er extra regels en verboden zijn ingesteld omdat het elk jaar zo'n chaos is. Die verboden zijn niet idioot, het feit dat ze er moeten komen wel. Waarom er op een feestdag rellen moeten zijn snap ik niet.

Ik zit nu dan ook lekker in de zon op het balkon aan mijn scriptie te werken. Mijn lief is in huis aan het rommelen. De laatste keer dat wij in Nederland waren tijdens Koninginnedag was in 2009. Mijn lief was toen pas anderhalve maand mijn lief. En hij werkte in Apeldoorn die dag. s' Ochtends ontving ik een sms'je: 'duizend kusjes vanaf het dak van paleis Het Loo!' Hij is geluidstechnicus en verzorgde die dag samen met zijn collega's het geluid voor de NOS.

Vlak na de aanslag een sms: 'chaos op de porto'. Mijn hart had stilgestaan en ik hoopte dat hij nog steeds op het dak was. Ik klampte me vast aan dit sms'je, hopend dat het betekende dat alles goed was met hem.

Om 10 uur die avond sms'te hij weer. 'Bijna thuis. Kom je naar me toe?' Ik ging. Hij had de hele dag gewerkt nadat hij collega's via de porto had horen schreeuwen. Hij had geen bereik gehad met zijn mobiel om bezorgde sms'jes te kunnen beantwoorden. Toen dat wel weer kon was de batterij leeg. Behalve de angst die ik had gehad om de aanslag op de Koninklijke Familie had ik opeens een voor mij nog onbekende angst om mijn lief. Ik wilde hem alleen maar vasthouden en nooit meer loslaten.

De afgelopen twee jaar waren we per toeval op vakantie op Koninginnedag. Dit jaar staat mijn lief op stand-by om te werken. Ik zou het helemaal niet erg vinden als we de hele dag blijven zonnen en rommelen. Ik heb eigenlijk niet zoveel met Koninginnedag.


9 opmerkingen:

  1. wow heftig omdat van zo dichtbij mee te maken! En vandaag was een prima dag om gewoon lekker in de tuin te blijven liggen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik kan me ook nog zo goed herinneren hoe gestrest ik die dag was! Wat een contrast met gisteren ;)

      Verwijderen
  2. Ik heb wel wat met cultuur en geschiedenis, dus ook met de Koninklijke familie. Tja, die regels en verboden, daar maak je een punt. Maar die zijn er alleen maar omdat een heleboel mensen menen dat de wereld van hen is en dat ze er dus een puinhoop van mogen maken. En dat is heel erg jammer. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar dat is dan ook wat ik er idioot aan vind.. Die mensen ;). Zonde dat er niet gewoon gevierd kan worden zonder die puinhoop!

      Verwijderen
  3. Ik ook niet. Ik ben blij met de extra vrije dag, meer niet. Die heb ik btw dit jaar in de sauna doorgebracht, met Vlam. Heerlijk rustig en ontspannen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb je er lekker samen met je lief van kunnen genieten? Het was heerlijk weer, voor alles eigenlijk, dus ook voor niks doen. :)

    BeantwoordenVerwijderen