donderdag 12 april 2012

"The sun contains a ray, they label Vitamin D"

Gisteren belde mijn huisarts om me te vertellen dat ik wel een erg laag vitamine D-gehalte had.
Nou zei me dat niet zo heel veel, ik weet dat je vitamine D uit zonlicht haalt, maar daarmee hield mijn kennis wel een beetje op. Googlen dus, en ik vond deze site, waar onder meer het volgende op staat:

Hieronder vind je een opsomming van veelgenoemde klachten bij een vitamine D tekort.

  • (extreme) vermoeidheid
  • depressie
  • spier- en/of gewrichtspijn
  • bloedend tandvlees
  • angstaanvallen
  • lusteloosheid
  • verstoorde slaap, veel en vroeg wakker (slaapinsomnie)
  • hyperventilatie
  • hartkloppingen
  • zwakke botten
  • traag herstel van weefsel
  • krampen en spiertrillingen

    Behalve natuurlijk de buikpijn staan in dit rijtje bijna al mijn klachten. Nou zijn veel van deze klachten óók het gevolg van een verstoorde darmwerking, maar het zou wel HEEL ERG FIJN zijn als een maandelijks vitamine D-shotje deze klachten gaan verminderen.. Na 2,5 jaar pas op het idee komen om het vitamine D-gehalte in mijn bloed te testen... Het idee dat ik over een tijdje minder paniekerig zou kunnen zijn, of gewoon zou kunnen slapen..!

    Na 2,5 jaar het eerste positieve nieuws! Want ik krijg vanaf nu dus extra vitamine D. En dan zou het zomaar kunnen dat het binnenkort een beetje beter gaat gaan!

    6 opmerkingen:

    1. De reden is dat ze eigenlijk pas sinds een jaar ofzo dat regelmatig testen. Tot dan toe was er niet zoveel onderzoek naar gedaan. Ik slik het zelf ook, elke maand 1ml met 50.000 EH. Mijn vermoeidheid was binnen een maand verdwenen. Halleluja!

      BeantwoordenVerwijderen
      Reacties
      1. Ah vandaar!! Ik hoop dat ik dat straks ook kan zeggen!

        Verwijderen
    2. Al een poos slik ik ook iedere dag vijf druppeltjes vit D. Gewoon omdat dat voor iedereen goed schijnt te zijn. En zeker als je je niet goed voelt.

      BeantwoordenVerwijderen
      Reacties
      1. Wat goed! Ik had geen idee joh.. Schijnt dat ik vanwege mijn donkere huid meer zonlicht nodig heb dan er in NL is om in vitamine D te kunnen omzetten.. En dat ik omdat mijn darmen niet goed werken het niet meer goed uit voedsel kan halen. Niet zo gek dus dat ik zo'n tekort had!

        Verwijderen
    3. Ik hoop echt dat het gaat helpen. Ik gun het je zo dat je EINDELIJK wat minder last hebt! Ik zal voor je duimen meis.

      BeantwoordenVerwijderen
    4. Min of meer toevallig kom ik hier op je blog, en lees bovenstaand artikel. Ben je wel eens getest op coeliakie? Daarvoor kunnen antistoffen in je bloed worden gezocht tegen gluten, en via een biopt van de dunne darm (twaalfvingerige darm, net na de maag) kan worden onderzocht hoe je darm er aan toe is. Ook ik was als gevolg hiervan ondervoed, o.m. vitaminegebreken. Glutenvrij eten heeft mij helemaal klachtenvrij gemaakt. Gr., An.

      BeantwoordenVerwijderen