zaterdag 23 juni 2012

Wasmachine avonturen

Toen ik samen met mijn lief een huisje had gevonden en ik het ouderlijk huis nu dan echt verliet (ik sliep al tijden niet meer thuis), kreeg ik van mijn ouders een wasmachine. Nu staat diezelfde wasmachine in zijn eigen hoekje in ons mooie nieuwe eigen huis. Hij stonk alleen al een tijdje. Ik probeerde van alles, maakte zoveel mogelijk schoon, waste op 95 graden zonder zeep, en probeerde een of ander schoonmaakmiddeltje. Maar daarnet stonk hij zelfs terwijl hij een was draaide, terwijl het eerst alleen was als het deurtje openstond. Ik whatsappte mijn lief dat het hele huis stonk naar wasmachinewater. Ik kreeg terug: "ja, hij mag ook wel weer zijn periodieke onderhoudsbeurtje". Onderhoudsbeurtje? Ik heb nooit zo goed voor dat ding gezorgd als de afgelopen maanden! Dus ik weer: "wat moet ik doen dan?" waarop een "filter schoonmaken" volgde. Filter. Filter. "Waar zit die?", "staat in de handleiding". Okee. Ik liep naar de wasmachine en zag dat er onderaan een soort kap zat die misschien wel losgemaakt kon. Ik trok en duwde en ging met mijn vingers langs de kap maar kon niet vinden hoe ik hem open kon krijgen. Okee.

Dus ik downloadde de handleiding van de Samsung WF7604NAW. Bladzijde 13: filter reinigen.

Reinig het vuilfilter 2 tot 3 keer per jaar.
Okee. Oeps.

1. Verwijder de afdekplaat onderaan de voorzijde van de wasmachine.


Ja. Maar. Hoe.



O.

 
Héél hard trekken ja. Okee.



2. Schroef het deksel van het filter los en verwijder het.

 
Dus ik draaide aan de dop die ook op het plaatje te zien is, kwam er ineens een lading water uit.


"Er komt opeens heel veel water uit! En het STINKT. Niemand die dat ook even zegt!"


"Teiltje pakken. Of een dienblad. En een dweil."

 

3. Spoel vuil en ander materiaal van het filter. Het wieltje van de afvoerpomp achter het filter mag niet worden geblokkeerd.
 Plaats het deksel van het filter terug.
4. Plaats de afdekplaat terug. 

Mooi. Ik zal voortaan twee tot drie keer per jaar dat ding schoonmaken (mijn lief had het vorig jaar ergens voor het laatst gedaan, hij was dus niet nog nóóit schoongemaakt). De wasmachine draait op dit moment een heerlijk geurloze was.

Maar goed. Ik voelde me even een hele slechte huisvrouw. En een vieze. Dat mag duidelijk zijn.


5 opmerkingen:

  1. Hi, hi al doende leert men. Nog een huishoudelijke tip: in een aantal stofzuigers zitten ook een of twee filters zitten die je regelmatig moet verwisselen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, bedankt! Dat doe ik regelmatig. Net als het filter van de wasdroger. En het zeepbakje van de wasmachine maak ik ook vaak schoon. Had gewoon echt niet aan het filter gedacht!

      Verwijderen
  2. Maar het is nu opgelost die stank?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dat dacht ik in eerste instantie wel maar vandaag stonk het toch weer.. Misschien toch maar wachten op mijn lief, misschien heeft hij nog meer huishoudtips ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. haha ach zulke stomme dingen denk je toch ook pas aan als je er last van hebt? :)

    BeantwoordenVerwijderen