zaterdag 6 november 2004

Parijs II

Ik ga mijn hele dag beschrijven, het is iets meer dan een kantje. Als je geen zin hebt om het te lezen, dan lees je het niet. Wil je het wel lezen, hier is het!

Parijs

Mijn dagje Parijs was.. onwerkelijk. Donderdagnacht heb ik nauwelijks kunnen slapen, voornamelijk door de niet al te leuke dromen over te laat wakker worden en de bus missen. Dat bracht dan wel weer als voordeel mee dat ik op tijd wakker was en rustig aan kon doen. Om vijf uur zat ik in de bus en om kwart over vijf vertrokken we.

In het begin kon niemand slapen, na een uurtje werd het wat stiller doordat mensen in slaap vielen. Ik denk dat ik in totaal vijf minuten heb geslapen op de heenreis. We stopten ergens in de buurt van Antwerpen bij een restaurant, rond half 8. De bus was koud en krap, de stoelen waren smal dus iedereen kon niet wachten om het restaurant in te gaan. Daar een kopje warme chocolademelk gedronken en na een half uurtje ging de bus weer rijden.

We kwamen aan in Parijs rond twaalf uur. Tegen die tijd hadden we twee films gezien en moest iedereen naar de wc, scheen de zon en was het warmer dan was verwacht. Mijn jas ging dan ook al snel uit. Nadat we metrokaartjes hadden gekregen ging mijn groepje op weg naar het Louvre. Daar aangekomen besloten we er niet naar binnen te gaan in verband met de ontzettende drukte en het tijdslimiet.

Toen kwam ons eerste ritje met de metro die dag, naar parc Andrxe9 Citroen. Dat was een erg modern park, of dat moest het uitstralen door middel van strakgetrokken grasvelden en struiken. Het was wel erg mooi en ik moet zeggen dat ze erg leuke bankjes hadden waar we heel lang op gelegen hebben:P.

Daarna weer met de metro en overstappen naar parc Luxembourg gegaan, ongeveer het tegenovergestelde van Andrxe9 Citroen. Een erg rustig park met veel ontzettend mooie beelden, fonteinen en bloembedden. Daar hebben we een uurtje gezeten en veel foto's gemaakt voordat we naar de Notre Dame gingen.

De Notre Dame. Wat was dxe1t.. onbeschrijfelijk indrukwekkend. Ik kwam daar binnen en het eerste wat ik dacht was: 'wauw'. Dat ben ik de hele tijd blijven denken en zeggen, naast het: 'hoe kan ik dit ooit na vertellen?'. De rest van mijn groepje was niet zo onder de indruk als ik maar ik kreeg er echt kippenvel van. Dat gevoel dat de kathedraal uitstraalt.. super! En niet uit te leggen;). Ik heb er een kaarsje gebrand en een Notre Dame op een €2 munt laten slaan.

Toen we de Notre Dame uitkwamen was het inmiddels al zes uur. Omdat we pas om zeven uur hadden afgesproken om te verzamelen bij Quartier Latin, een studentenwijk vol goedkope restaurantjes, hebben we daar nog een tijd op een bankje gezeten. We zaten net toen er ineens skaters aankwamen en bekertjes op de grond in een rijtje neer gingen zetten, vlak voor onze neus! Ze begonnen er langs te skaten en tussendoor en overheen en ze deden dingen met hun benen waardoor ik op een gegeven moment echt begon te geloven dat ze van elastiek waren.

Toen het half zeven was zijn we richting Quartier Latin gelopen waar een klein groepje ons al stond op te wachten. Om kwart voor zeven kwam er iemand van de leiding, werden we opschreven, en mochten we een restaurantje zoeken om te gaan eten. Om negen uur moesten we weer verzamelen om gezamenlijk richting Tour Eiffel te vertrekken:P. We vonden een goedkoop Grieks restaurantje, nee niet Frans, dat was haast niet te vinden en die waren een stuk duurder, en hebben er heerlijk gegeten voor in totaal maar tien euro per persoon. Niet gek he?:P.

Daarna naar de Eiffeltoren. We zouden twee stations na de Eiffeltoren uitstappen wat meer dan de helft van de klas nogal onzin vond omdat we allemaal moe waren en pijnlijke benen hadden. Maar nadat we naar de top van een gebouw werden geleid door mijn Franslerares was het de pijn en moeite absoluut waard. We hadden vanaf dat punt een heel mooi uitzicht op de Eiffeltoren en het was maar tien minuten lopen, dat viel nog mee vergeleken met de vele uren die we die dag hadden gelopen. Aangekomen bij de Eiffeltoren was ik het meest overdonderd door de grootte, van dichtbij was dat torentje toch een stuk groter dan vanaf dat gebouw!:P. We zijn met de lift helemaal naar het topje gegaan waardoor je een geweldig uitzicht had op duizenden lichten in Parijs. Het was heel koud daarboven om half elf 's avonds maar we zijn toch minstens een kwartier boven gebleven en hebben alleen maar gekeken en gekeken. Na de Eiffeltoren moesten we nog een uur wachten op de bus en de terugreis begon.

Om half zeven, de verwachtte tijd, kwamen we thuis. Ik had gepland om meteen te gaan slapen maar dat lukte pas rond acht uur. Ik werd wakker om kwart over drie en txf3en pas besefte ik het: Ik was even een dagje in Parijs geweest!

De mensen die geen zin hadden om het allemaal te lezen, hier is de samenvatting: Het was een drukke maar ontzettend leuke dag!


P.S.: We hadden geen tijd om te shoppen. Het enige wat ik tussendoor heb kunnen kopen, bij de Eiffeltoren, zijn oorbelletjes waar de Eiffeltoren aanhangt. Leuk leuk.

11 opmerkingen:

  1. Klinkt geweldig! Had graag met je meegewilt!
    Toen ik op de Eiffeltoren was, was het zooooooooooooooo mega druk.. niet leuk meer. xdaren in de rij. Bleh. Hou ik niet van.
    Maar Parijs is zeker geweldig, het paleis van Lodewijk de 14e is ook hxe9xe9l indrukwekkend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Adieu Paris...wat een fijne dag, en een leuk verslag! Ik verheug me op de foto's. Lekker uitrusten!! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. JE HEBT GEWOON FRANSE SKATERS MET ELASTISCHE BENEN GEZIEN. AAAAAAAAAAAAAAAAAAH

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb 't zeker gelezen hoor! :D Klinkt hxe9xe9l erg gaaf! :D Volgens mij kunnen wij in de 4e kiezen tussen Londen & Parijs.. Dan wil ik zeker naar de laatste. ;) Jammer dat je niet hebt kunnen shoppen, maar hee.. Das alleen maar een reden om terug te gaan. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb gelezen! Benen als elastiek lijken me lastig, een echte Notre Dam op je munt is cool, Andrxe9 Citroen is een rare naam voor een park, eten voor €10,- is spotgoedkoop, ik wil ook een keer de eiffeltoren in & ik wil ook een keer naar Parijs!

    :D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. blij dat je veilig terug bent! En fijn dat het leuk was, en volgende keer ga je gewoon (GEWOON??) met een paar vriendinnen voor een paar dagen! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geldt vast niet voor alle vrouwen, voordat we daar gezeik mee krijgen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. AAH Daniek je bent hysterisch en Puck. Waarom moeten vrouwen (IN GODSNAAM) altijd shoppen? WHY? Wat geeft mij het idee dat er toch wel iets mis is met jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Parijs is zooo koel! Moulin rouge ;). Hoe heet dat ene pleintje bij die kerk nou? Daar vind ik het zooo leuk, heb je een enorm uitzicht en het is er zo gezellig :), iedereen maakt muziek enzo, aaaaaaaaah (L)!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik heb het helemaal gelezen en ik denk dat ik ook maar eens die kant op moet gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Roel: Omdat dat zxf3xf3xf3 heerlijk is.. Niet alle vrouwen vinden dat. Maar ik wel. :D:P

    BeantwoordenVerwijderen