donderdag 9 december 2004

Voorzichtig

Afgelopen maandag zat ik een doodgewoon tentamen in een doodgewoon lokaal te maken. Halverwege raakte ik mijn concentratie kwijt (je kent het wel) en mijn blik dwaalde door de klas. Mijn oog viel op dit gedicht, op een poster:

Voorzichtig

Voorzichtig veeg ik
De dag bij elkaar

Wat is er veel
Stukgegaan
Overal ligt pijn

Scherven van vriendschap
Snippers van geluk
Wat een puinhoop

En jij op de vlucht


Mijn gedachten vlogen terug naar het eind van het vorige schooljaar. Als ik toen dit gedicht had gelezen was ik midden in dat tentamen, midden in dat lokaal in tranen uitgebarsten. Het sloeg zo ontzettend op de mij van toen dat het voelde alsof ik naast de dichter had gestaan en hem de juiste woorden had ingefluisterd. Ik liet mijn blik verder dwalen en zag naast me mijn beste vriendin. Ze keek even op en glimlachte. Aan mijn andere kant gaf mijn beste vriend net zijn Tipp-ex door aan een andere klasgenoot. Ik keek weer naar het gedicht. Ik las het opnieuw en beloofde mezelf de titel te onthouden zodat ik het kon opzoeken en nog eens kon lezen. Ik richtte me weer op het tentamen en begon met schrijven.

Ik ga door met leven en gelukkig zijn, en vrienden maken. Voorzichtig.

14 opmerkingen:

  1. Ja, dat gedicht hangt ook in ons lokaal nederlands. Wel een mooi gevoellig gedicht he...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je hebt zo van die spreuken en gedichten die in je gedachten blijven hangen en dit is er zo xe9xe9ntje ;)

    big hug from Philippe

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je omschrijft echt heel mooi wat je denkt en voelt.. :) Mooi gedicht. Van wie is 't?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Puck: Dankje:). Ik weet niet van wie het is.. kan het ook nergens vinden:(...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi hoor.
    Gaat het nu beetje goed met je?

    Liefs, Bastiaan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. goed voor je! de zon schijnt weer. warm je maar lekker aan zijn stralen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat gedicht is echt mooi. Bij sommige gedichten heb je echt meteen zo'n gevoel dat het over jou gaat. En ja [idd Puck] je verwoordt het ook heel mooi.
    x Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit gevoel heeft iedereen denk ik wel een keer meegemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi gedicht bij een hele mooie log :) Fijn dat je je nu beter voelt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Bastiaan: Ja:)
    @Dewi: Dat ben ik zeker aan het doen!
    @Sieg&Daniek: Bedankt:D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, gedichten kunnen je soms echt raken...
    Mooie log!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi he dindin, ik zag hem ook hangen ^_^

    HVJ

    BeantwoordenVerwijderen