maandag 11 april 2005

De vraag en het antwoord

Ik vraag aan haar hoe het met haar gaat. Het blijft een tijdje stil. Dan zegt ze dat het goed gaat. Ik kijk in haar ogen en zie niet of ze liegt of niet. Ze glimlacht. Hoop ik dat het stiekem niet goed met haar gaat, zodat ik niet de enige ben die niet de waarheid spreekt? Zie ik dingen die er niet zijn? Dan is daar de vraag, die ik al weken probeer te mijden. De vraag die meestal uit beleefdheid gesteld wordt, en soms uit interesse. "En hoe gaat het met jou?" Ook ik blijf een tijdje stil. Ze kijkt me aan, nog steeds met die glimlach op haar gezicht. Vreemd dat ik het moeilijk vind te antwoorden. Het is maar een vraag. Ik kijk haar aan, en zeg tegen haar verwachtingsvolle gezicht dat het goed met me gaat. "Mooi zo!" roept ze blij.

Liegen wordt steeds makkelijker. Mensen worden vrolijker van een leugen dan van de waarheid.

12 opmerkingen:

  1. je hebt echt heel erg gelijk, jammergenoeg gaat het heel vaak zo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Liegen is iets gevaarlijks.. en ik kan je zeggen dat ik er heel veel ervaring mee heb..
    Mooi geschreven

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ligt eraan. Soms kan ik ook verdrietiger worden als iemand zegt dat het goed gaat en ik weet dat het niet zo is. Mooi logje, weet eigenlijk niet wat ik moet antwoorden..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soms kan je idd vrolijker worden van een leugen..wel stom eigenlijk, maargoed.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik sluit me volkomen bij Daniek aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het ligt er maar net aan wie, en wanneer iemand het vraagt. Aan de waarheid heb je uiteindelijk meestal meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik ben het grotendeels met puck eens...ik weet dat in ieder geval ik veel meer waarde hecht aan de waarheid (en dan iemand kunnen steunen, er voor iemand kunnen zijn, etc.) dan dat er een vrolijk gezicht getrokken wordt, terwijl het eigenlijke gezicht alles behalve vrolijk is...=$

    the point being, mensen worden dus lang niet altijd vrolijker van een leugen dan van de waarheid...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zoals ik zei we zijn allemaal gek : )

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nee, die aan moest er wel gewoon bij :P

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zucht.. Ik weet dat liegen soms het fijnste is voor jezelf. Soms moet je er gewoon zelf uitkomen zonder alles steeds opnieuw te moeten vertellen. Maar je moet niet tegen iedereen gaan liegen. Ik hoop dat er iemand in jou ogen kijkt net zoals jij bij haar deed en je dan kan helpen :)

    BeantwoordenVerwijderen