zaterdag 19 juni 2004

De school staat in brand!

Drie van zulke smsjes kreeg ik op zondag, 12 juni tussen 20.45 en 22.00 uur. Ik was ook al gebeld, toen de eerste rookpluimen van de school opstegen liep kennis N. er toevallig langs. Ik was xe9xe9n van de eerste die te horen kreeg dat de school in brand stond. Of nou ja, de alleen de gymzaal, bleek later.

Al twee jaar lang hoorden wij als we in de klas zaten geluiden van buiten komen. Er wordt een nieuw gedeelte aan de school gebouwd, een deel van de school die we nu hebben, wordt gesloopt. Die bewuste zondag was de school al in een vergevorderd stadium, wij als leerlingen hadden zelfs al binnenin het nieuwe gebouw rondgelopen. De hele school plus de gymzaal was nu xe9xe9n geheel. Alles was mooi en leuk en prachtig.

Toen ik aankwam bij school was er van dat mooie prachtige niet veel over. Alles was zwart door de dikke wolken as en rook die omhoog stegen langs het nieuwe gedeelte waar zo hard aan gewerkt was. Alleen de gymzaal stond in brand ja, maar het vuur breidde zich al snel uit en kwam vervaarlijk dicht bij het nieuwe gedeelte dat aan de gymzaal vast zat. Dit was rond 21.00. De brandweer was een half uur geleden gebeld en de sirenes waren nu pas in de verte te horen. Tien minuten later begonnen ze met blussen, tegen die tijd was het dak van de gymzaal al in elkaar gezakt.

Ik heb nog tot 23.00 daar gestaan, zo min mogelijk in de weg lopend en wensend dat ik iets kon doen. Toen heb ik me een weg door de mensenmassa, die al langzaam begon te slinken, naar huis gebaand.

De volgende dag was de schade pas goed te zien. Er waren nog steeds brandweermannen aan het blussen. Wij moesten echter wel naar school, om de stand van zaken aan te horen. We kregen diezelfde maandag en de dag erop vrij, daarna zouden we een aangepast rooster hebben zodat we de belangrijkste lessen konden blijven volgen in een gedeelte van de school dat niet was aangetast door rook/water.

We kwamen op het ochtendnieuws van RTL4. Het was een miljoenenbrand geweest, de heropbouw van de school waar we al jaren op wachten gaat €4 miljoen kosten.

Een heel verhaal, een hele gebeurtenis. De daders zijn bekend, en opgepakt. Nu maak ik de opening van de nieuwe school waarschijnlijk niet eens meer mee. Dat zou oorspronkelijk na de komende zomervakantie gebeuren. Maar door die drie rotjochies van 15 gaat dat niet door. Stoer hoor een school in brand steken. Bedankt he.

5 opmerkingen:

  1. Vreselijk dus...!!
    Laat het niet je hele zomervakantie verknallen 8)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je nou vwo gaat doen en dan een keer blijft zitten kun je het allemaal meemaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar ik kan me voorstellen dat mijn idee geen optie is. Natuurlijk baal je. En die rotjochies zouden zelf met hun eigenste blote handen moeten meehelpen, elke ochtend twee uur voor schooltijd en vijf uur erna, en ook nog huiswerk maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tsja.. ik ken 1 van de 3.. en tis echt zo'n jochie dat "stoer" moet doen voor de rest..
    Maar toch vond ik het wel gezellig zo'n brandje, je ziet iedereen weer es! Net koninginneedag!;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @tienertje: ja.. maar jij zit niet elke dag in die stank..;)

    BeantwoordenVerwijderen